Ervaring van hoveniersbedrijf Marccura uit Sommelsdijk

Hovenier Marc Leijdens uit het Zuid-Hollandse Sommelsdijk heeft in 2020 zijn hoveniersbedrijf Marccura Tuinonderhoud (cura is Latijn voor verzorging/onderhoud) opgericht, na al jarenlange ervaring als hovenier. Hij las het interview met Graszodekopen.nl-eigenaar Marcel Lageman in vakblad De Hovenier en was direct om: ‘Deze graszodenleverancier tikt alle boxen aan die ik als hovenier heb.’

Marc Leijdens keek met frisse blik om zich heen in zijn zoektocht naar leveranciers toen hij zijn bedrijf op Goeree-Overflakkee startte. Een artikel over Graszodenkopen.nl  in vakblad De Hovenier voorzag hem in alle informatie die hij nodig had: ‘Dáár moet ik wezen, dacht ik.’

Focus op alles wat leeft

Marc focust zich op tuinonderhoud en beplanting, graszoden leggen komt daar extra bij. Dat is een  bewuste keuze. ‘Ik houd me alleen bezig met alles wat leeft. Bestrating besteed ik uit. Je ziet tegenwoordig dat hoveniers zich juist meer richten op bestraten, maar ik vind dat daar niet teveel de nadruk op moet liggen.’ 

Duurzame relaties: aandacht geven aan je klanten

Nu hoveniers kunnen profiteren van een ‘groene golf’ waarin particulieren meer tijd besteden aan hun tuinen dan ooit tevoren, leggen sommige hoveniers de nadruk op tuinaanleg, waarna zij niet meer terugkeren in de tuin. Marc investeert liever in duurzame klantrelaties. ‘Het werk voor de hovenier begint pas ná de aanleg,’ legt hij uit. ‘Want gazon en beplanting hebben terugkerende aandacht nodig om er vitaal bij te liggen en staan. Daarom is het bij onderhoud van belang om te investeren in lange termijn relaties en vaste onderhoudscontracten. Door bij klanten langs te gaan met een presentje, of ze te bellen weten zij dat je aan ze denkt. Ook hoor je dan of je tussendoor nog iets voor ze kunt betekenen. Klanten aandacht schenken hoort onbetwist bij ondernemen.’

De hovenier merkt dat Graszodenkopen.nl  deze filosofie van duurzame klantrelaties deelt. Hij stelt het op prijs dat de binnendienst van Graszodenkopen.nl hem na een gedane bestelling belt of alles naar wens is verlopen. Ook bij vragen ziet Marc dat Graszodenkopen.nl  doortastend is. ‘Ik had een vraag gemaild over de bedrijfslocatie en over de bijbehorende foto op Google Maps. Daarop werd ik direct gebeld, voor het antwoord op mijn vraag. Ze gaven bovendien te kennen dat ze mijn feedback aangrepen om een verbetering door te voeren.’

Dat vindt Marc uitzonderlijk. ‘Kun je je dat voorstellen? Ik had dit nog niet eerder meegemaakt bij een ander bedrijf waar ik online een vraag aan stel. Zo merk ik ook aan míjn klanten dat zij het niet meer gewend zijn dat een hovenier energie steekt in oprechte, duurzame klantrelaties. Toch is het de enige manier waarop ik wil werken. Ik kies er mijn zakenrelaties op uit. Zo betrek ik mijn beplanting bij handelsbedrijf Antoon Rijnbeek. Ik ben geen grote klant voor hem, maar hij komt hier wél standaard op de koffie als hij op Goeree-Overflakkee is.’

Op de Instagram-pagina van Marccura Tuinonderhoud prijken veel foto’s waarop Marc de graszoden van Graszodenkopen.nl  uitrolt. ‘Elke keer als ik graszoden met organische meststoffen bestel, ontvang ik de producten  binnen twee dagen. De bezorging is bij de prijs inbegrepen, maar als je wat extra betaalt, levert Graszodenkopen.nl nóg eerder.’

Jaarrond bestellen

Nog altijd wordt gazon het vaakst in het voorjaar aangelegd uit de overtuiging dat dit het beste is, veel telers oogsten niet meer na oktober, en tot slot weten veel hoveniers niet dat zij na oktober überhaupt nog graszoden te verkrijgen zijn.

Graszodenkopen.nl oogst (uiteraard met uitzondering van periodes met vrieskou) en levert het hele jaar kakelverse graszoden. Marc ziet dat als enorm voordeel. ‘Het najaar is het nieuwe voorjaar,’ lacht hij. ‘Zon of hitte vormen in het voorjaar nadelen bij gazonaanleg, met veel uitval als gevolg. Om dat te voorkomen moet er in het voorjaar altijd extra water worden gegeven bij gazonaanleg. Als de hovenier vertrokken is, is de klant daar verantwoordelijk voor. Maar dat gaat natuurlijk lang niet altijd goed.’

Marc legt de voordelen van gazonaanleg in het najaar uit. ‘In het najaar, uitgezonderd periodes met vrieskou, slaan graszoden béter aan dan in het voorjaar. Dat zit zo: graszoden komen pas na een jaar van het land. Hierdoor bevatten de zoden goede grond, waar het gras de winter probleemloos mee doorkomt. Omdat de gelegde graszoden in het najaar en in de winter in een rusttoestand verkeren, kan vrieskou geen kwaad. Zodra het voorjaar wordt zet de grasgroei in, maar ook de synergie met het lokale bodemleven. Eventuele verkleuringen trekken dan bij. Feitelijk vormt het najaar de aanlegperiode bij uitstek voor gazon.’

Projectoverzicht in eigen Graszodenkopen.nl-account

Beheersoftware aanschaffen is voor éenpitters of kleine hoveniersbedrijven niet rendabel. Bovendien zijn de programma’s vaak te uitgebreid die niet goed aansluiten op de bezigheden van kleinere hoveniersbedrijven. Dat ondervond Marc aan den lijve. Des te meer stelt hij het projectoverzicht op prijs in het Graszodenkopen.nl-account dat een hovenier na de eerste bestelling aanmaakt. ‘Omdat ik meestal werk met vaste onderhoudscontracten, is mijn administratie overzichtelijk. Desalniettemin is het prettig om bij een leverancier overzicht te hebben in mijn aankopen.’

Ook benieuwd naar onze hoveniersservice? Bekijk onze hovenierspagina.